Essay intertekstualiteit

Mijn onderzoek gaat over intertekstualiteit. Een door Julia Kristeva geïntroduceerde term waarmee wordt aangegeven dat elke tekst bestaat uit een mozaïek van citaten en als de absorptie en transformatie van andere teksten. (Letterkundig lexicon voor de neerlandistiek · dbnl.) Er zijn verschillende intertekstuele elementen die kunnen worden toegepast. O.a. Quotation (dupliceren) en Allusion (oproepen).

De hoofdvraag die ik ga beantwoorden voor mijn essay luidt als volgt: In hoeverre voegen intertekstuele elementen zoals Kristeva die benoemt toe aan de storytelling in de spin-off van de film Shrek; Puss in Boots?

Om deze hoofdvraag te kunnen beantwoorden ga ik meerdere deelvragen beantwoorden. Deze luiden als volgt:

  • Wat zijn intertekstuele elementen volgens Kristeva?
  • Welke intertekstuele elementen kom je tegen in ‘Puss in Boots’?
  • Welke vormen van allusion kom je tegen in ‘Puss in Boots’ en hoe wordt dat in de film verwerkt?
  • Wat is de storytelling van ‘Puss in Boots’?
  • Welke verwijzingen komen kom je tegen in ‘Puss in Boots’?
  • Onder welke categorieën vallen deze verwijzingen?

De bronnen die ik hier voor wil gebruiken zijn;

Ik heb dit onderwerp gekozen omdat spin-offs steeds vaker worden gemaakt. Spin-offs worden gemaakt voor (animatie-)films maar ook series. Razend populaire series en films worden in een ander jasje en met een andere hoofdrolspeler nogmaals uitgebracht. Spin-offs vind ik een interessant onderwerp omdat ik de vergelijkingen en verwijzingen in films graag zoek.

Ik ben zelf dol op animatiefilms dus vandaar dat mijn voorkeur uitging naar zo’n soort film. Pas toen ik mij in dit onderwerp ging verdiepen zag ik dat Puss in Boots een karakter was uit een andere film. Ik vind het interessant om hier meer over uit te zoeken, wat de verschillen/overeenkomsten zijn.

Dit is wat ik er tot nu toe uit heb kunnen krijgen.. het is nog niet veel maar in ieder geval een begin 🙂

Geef een reactie

