Onderzoeksopzet Audio

 

Ik heb ervoor gekozen om de animatiefilm Wall-E te gaan onderzoeken. Wall-E gaat over een robotje dat is gemaakt om onze planeet schoon te maken. Hij is in het jaar 2815 nog steeds bezig met het schoonmaken van onze, vanwege vervuiling verlaten, planeet Aarde. Wall-E is in zijn eentje nog steeds bezig met het opruimen van het afval. Op een dag wordt de robot EVE naar de planeet Aarde gestuurd om te onderzoeken of hier nog leven mogelijk is.

Ik zal deze film gaan onderzoeken op zijn audio. Audio is een zeer breed begrip maar in de filmwereld is deze in twee categorieën op te delen: diëgetisch en non-diëgetisch geluid. Diëgetisch geluid is het geluid waarvan je direct hoort wat er op beeld gebeurd. Non-diëgetisch geluid is daarentegen geluid wat later aan de film is toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan muziek.

In de film Wall-E speelt audio een grote rol en het bestaat voornamelijk uit diëgetisch geluid. Het is een animatiefilm en al “zichtbare” geluid is ondanks het een animatie is toch erg geloofwaardig. Door middel van dit onderzoek wil ik een antwoord krijgen op de hoofdvraag die als volgt luid: Hoe zou sound design ervoor kunnen zorgen dat het diëgetische geluid geloofwaardig is in de film Wall-E?

 

Hiernaast heb ik de hoofdvraag ontleed in een aantal deelvragen die ik zal gaan beantwoorden. Ten eerste de vraag “wat is en houdt diëgetisch geluid in?” De audio van Wall-E bestaat voornamelijk uit diëgetisch geluid en om de hoofdvraag te beantwoorden zal ik eerst moeten onderzoeken wat dit nu eigenlijk is.

Ten tweede de vraag “wat is sound design?” Is dit letterlijk het vormgeven van een nieuw geluid of komt hier meer bij kijken? Dit is een belangrijk onderdeel in mijn onderzoek dus ik zal op zoek gaan naar een betrouwbare bron die me alles kan vertellen over sound design.

Na enig onderzoek weet ik dat Ben Burtt de sound designer van de film is en met deze informatie ga ik onderzoeken of hij een bepaalde stijl of met bepaalde middelen heeft gewerkt en waarom.

Als laatst ga ik de geloofwaardigheid van de geluiden behandelen. Wat maakt iets geloofwaardig? Om deze deelvragen te kunnen beantwoorden zal ik me moeten gaan verdiepen in de film en onderzoek moeten doen via betrouwbare bronnen.

 

Mogelijke bronnen voor mijn onderzoek zullen zijn:

 

 

 

Advertenties

2 thoughts on “Onderzoeksopzet Audio”

    1. Hey Najat, dankje voor je reactie!! Ik heb het toegepast en het opzetje is nu alsvolgt:

      Ik heb ervoor gekozen om de animatiefilm Wall-E te gaan onderzoeken. Wall-E gaat over een robotje dat is gemaakt om onze planeet schoon te maken. Hij is in het jaar 2815 nog steeds bezig met het schoonmaken van onze, vanwege vervuiling verlaten, planeet Aarde. Wall-E is in zijn eentje nog steeds bezig met het opruimen van het afval. Op een dag wordt de robot EVE naar de planeet Aarde gestuurd om te onderzoeken of hier nog leven mogelijk is.

      Ik zal deze film gaan onderzoeken op zijn audio. Audio is een zeer breed begrip maar in de filmwereld is deze in twee categorieën op te delen: diëgetisch en non-diëgetisch geluid. Diëgetisch geluid is het geluid waarvan je direct hoort wat er op beeld gebeurd. Non-diëgetisch geluid is daarentegen geluid wat later aan de film is toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan muziek.

      In de film Wall-E speelt audio een grote rol en het bestaat voornamelijk uit diëgetisch geluid. Het is een animatiefilm en al “zichtbare” geluid is ondanks het een animatie is toch erg geloofwaardig. Door middel van dit onderzoek wil ik een antwoord krijgen op de hoofdvraag die als volgt luid: Hoe zou sound design ervoor kunnen zorgen dat het diëgetische geluid realistisch is in de film Wall-E?

      Hiernaast heb ik de hoofdvraag ontleed in een aantal deelvragen die ik zal gaan beantwoorden. Ten eerste de vraag “wat is en houdt diëgetisch geluid in?” De audio van Wall-E bestaat voornamelijk uit diëgetisch geluid en om de hoofdvraag te beantwoorden zal ik eerst moeten onderzoeken wat dit nu eigenlijk is.

      Ten tweede de vraag “wat is sound design?” Is dit letterlijk het vormgeven van een nieuw geluid of komt hier meer bij kijken? Dit is een belangrijk onderdeel in mijn onderzoek dus ik zal op zoek gaan naar een betrouwbare bron die me alles kan vertellen over sound design.

      Hierna ga ik de vraag “welke middelen heeft de sound designer gebruikt” beantwoorden. Na enig onderzoek weet ik dat Ben Burtt de sound designer van de film is en met deze informatie ga ik onderzoeken met welke middelen hij heeft gewerkt en waarom.

      Als vierde ga ik het realisme van de geluiden behandelen. Wat maakt iets realistisch? Om deze deelvragen te kunnen beantwoorden zal ik me moeten gaan verdiepen in de film en onderzoek moeten doen via betrouwbare bronnen.

      En als laatste de vraag: “Hoe zijn de middelen zo in de film verwerkt dat het realistisch is?” Heeft dit slechts met timing te maken of komt hier veel meer bij kijken? Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat ik eerst antwoord op deze vraag heb.

      Daarnaast heb ik jouw thesis ontvangen waar een hoofdstuk over realisme gaat. Mag ik gewoon naar jouw thesis refereren of naar de bronnen die je ervoor hebt gebruikt?

      Alvast bedankt!!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s