Onderzoeksopzet Cinematografie – 3D

In de epische actie-avonturenfilm Avatar, neemt James Cameron, de regisseur van ‘Titanic’ de kijkers mee naar een spectaculaire nieuwe fantasiewereld. Op de verre maan Pandora, vertrekt een held tegen wil en dank op een missie naar verlossing en ontdekking, terwijl hij een heldhaftige strijd aanvoert om de inwoners van Pandora te redden.

De Oscar-winnende film Avatar bracht een nieuwe cinematografische ervaring, waarin de kijker volledig kan opgaan. De revolutionaire technologie die speciaal is uitgevonden voor het maken van deze film, versmelt met de emotie van de personages en het meeslepende verhaal (Pathé, 2010).

Er zijn uiteraard diverse aspecten binnen cinematografie die invloed hebben gehad op het succes van Avatar. Maar volgens Duvall (2010) kunnen we concluderen dat Avatar de eerste film is die volledig aangrijpt op de nieuwe generatie 3D-technologie die van veelzijdige niveau is. Om deze reden wordt er in dit essay gekeken naar de manier waarop 3D filmbeleving heeft bijgedragen aan het succes van de film Avatar.

Om deze hoofdvraag te kunnen beantwoorden zal er eerst antwoord verkregen moeten worden op de volgende deelvragen.

  • Hoe werkt 3D cinematografie?
  • Wat is het verschil tussen 2D en 3D?
  • Wat is 3D filmbeleving?
    In deze deelvraag zal  3D filmbeleving verklaard worden aan de hand van de belevingstheorie van Pine en Gilmore.
  • Welk doelgroep trekt 3D aan?

Bij het schrijven van dit essay is gekozen voor de film Avatar omdat de link tussen 3D en deze film makkelijk gelegd is. dit omdat dit meesterwerk van James Cameron de eerste commerciële film was waarin 3D filmbeleving is toegepast.

Mogelijke bronnen voor mijn essay zijn:

Zurko, N. (2014, 7 december). The Best Cinematography – The Many Looks Of Avatar. Geraadpleegd van https://www.nyfa.edu/student-resources/best-cinematography-many-looks-avatar/

Walla, C. (2010, 24 februari). Avatar’s Cinematographer on Lighting a Nonexistent World (in 3-D!). Geraadpleegd van http://www.vanityfair.com/hollywood/2010/02/avatars-cinematographer-on-lighting-a-nonexistent-world-in-3-d

Duvall, K. (2010, 25 januari). How AVATAR is Reshaping 3D Films of the Future. Geraadpleegd van http://www.newsarama.com/4608-how-avatar-is-reshaping-3d-films-of-the-future.html

Gómez, M. (2010, januari). Of Avatars and Cinematographic Revolutions. Future Perspectives. Geraadpleegd van http://interartive.org/2010/01/avatar-cine-revolution/

Dobel, D. (2011, 18 juni). Het Pine & Gilmore belevingsmodel. Geraadpleegd van http://zakelijk.infonu.nl/diversen/75056-het-pine-gilmore-belevingsmodel.html

Pathé. (2010). AVATAR: SPECIAL EDITION 3D. Geraadpleegd van https://www.pathe.nl/film/7606/avatar-special-edition-3d

Liu, C., Huang, T. Z., Chang, M., Lee, K., Liang, C., Chuang, Y., & National Taiwan University. (2011). 3D Cinematography Principles and Their Applications to Stereoscopic Media Processing (NSC100-2628-E-002-009 and NSC100-2622-E-002-016-CC2). Geraadpleegd van https://www.csie.ntu.edu.tw/~cyy/publications/papers/Liu20113CP.pdf

Zeferino de Fretes

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s