Onderzoeksopzet Semiotiek – 4th Wall / 4e muur

Wade Wilson is een speciale agent van de overheid die, nadat hij onderworpen is aan een behandeling die hem bovenmenselijke genezende krachten heeft gegeven, een alter-ego in de vorm van ‘Deadpool’ aanneemt. Gewapend met zijn nieuwe vaardigheden en een verwrongen gevoel voor humor jaagt hij op de man die bijna zijn hele leven verwoest heeft.

geregisseerd door Tim Miller
met Ryan Reynolds, Morena Baccarin en T.J. Miller

Hoofdvraag:

Wat voor invloed heeft de 4e muur doorbreken in de film “Deadpool” op de kijker?

Deelvragen:

  • Wat betekent Semiotiek?
  • Wat is de 4e muur?
  • In hoeverre verandert de 4e muur doorbreken de werkelijkheid van de film?
  • Welke succesvolle films hebben de 4e muur doorbroken?

Hypothese:

Vroeger wat het heel gebruikelijk om als acteur in het theater de interactie met het publiek aan te gaan. In de 19e eeuw deed het naturalisme zijn intrede en verdween de interactie met het publiek. Alles werd steeds realistischer. De geschilderde decordoeken werden vervangen door driedimensionale decorstukken en voorwerpen op het podium. De acteurs deden niet meer hun teksten voordragen aan het publiek, maar in tegendeel, het publiek werd genegeerd. De acteurs richten hun teksten alleen nog maar op hun mede-acteurs. Hierdoor ontstond een denkbeeldige muur tussen de toneelspelers en het publiek.

Als de 4e muur doorbroken wordt richt het personage zich rechtstreeks op het publiek. Daarmee erkent hij dat de realiteit die werd opgeroepen een illusie is. Het doorbreken van de 4e muur wordt vaak gebruikt voor een komisch effect. Een voorbeeld is het karakter Deadpool dat in de stripboeken en films rechtstreeks tegen het publiek praat.

Het doorbreken van de 4e muur zorgt vaak voor een grappig effect in de film. Dit kan komen omdat mensen het niet gewend zijn.  Ook kan de kijker zich ‘’slim’’ voelen, omdat hij of zij door heeft dat de 4e muur doorbroken wordt.

Het is wel gevaarlijk om te doen, want je herinnert het publiek eraan dat ze een film aan het kijken zijn. Als je het goed doet kan je een hechte band met je publiek veroorzaken.

Mogelijke bronnen voor onderzoek:

Advertenties

One thought on “Onderzoeksopzet Semiotiek – 4th Wall / 4e muur”

  1. Hey Maurice, even wat belangrijke tips voor je onderzoek: Noem je casus in je hoofdvraag. Dat betekent dat je echt een keuze moet gaan in 1, maximaal 2 audiovisuele objecten (films). Anders is je onderzoek te breed! Verder heb je al veel interessante bronnen gevonden. Ik ben benieuwd naar de definitieve formulering van je hoofd en deelvragen, tot volgende les!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s